Veel organisaties geven een eigen magazine uit: een personeelsblad, een bewonersblad of een extern relatiemagazine. Terecht, want zelfs in digitale tijden scoren magazines scoren hoog op communicatievermogen. 3 tips voor een beter magazine.

1. Laat al je publicaties de kwaliteit, de waarden, de huisstijl en de cultuur van je organisatie uitstralen. Durf de lat hoog te leggen. Zorg en ondersteuning blijven uiteraard de kernopdracht van elke zorg- en welzijnsorganisatie, maar dat is geen excuus voor slordige communicatie. De manier waarop je naar buiten komt, bepaalt mee het imago van de organisatie en dus ook de kwaliteitsperceptie en de cliëntenervaring van de dienstverlening.

2. Zoek voor elk blad een evenwicht tussen de verwachtingen van de ontvangers (cliënten, familieleden, medewerkers…) en de doelstellingen van de organisatie. Hou je onvoldoende rekening met je doelgroep, dan blijft je blad ongelezen.

3. Laat je doelgroep aan het woord in je magazine. Zo verhoog je de herkenbaarheid en versterk je de geloofwaardigheid ervan. In een personeelsblad geef je medewerkers een stem, in een magazine voor huisartsen laat je ook huisartsen hun verhaal doen, in een magazine voor cliënten en hun familie laat je onder meer ouders en cliënten aan het woord.

Meer tips? Die vind je in Magazine Zorgcommunicatie.be #13 dat later deze maand (september 2018) verschijnt.

Ontdek ook onze Workshop Een beter magazine maken