Is een jaarverslag zinvol? Ja! Tenminste als je er geen ‘verplicht nummertje’ van maakt. Gebruik je jaarverslag om je verhaal te delen met specifieke doelgroepen. 5 tips.

Eén – Streef naar identificatie. Een jaarverslag is een uitstekend medium om het verhaal van je organisatie over te brengen. Het doel is om een klik te maken met bepaalde doelgroepen. Dat doe je niet met een saaie opsomming van realisaties en droge cijfers. Wel met warme verhalen van mensen. Verhalen tonen waar je organisatie voor staat. Verhalen laten identificatie toe en creëren verbinding.

Twee – Val op en spring eruit. Heb je het gevoel dat je jaarverslag ongelezen in de papiercontainer belandt? Dan ben je er allicht niet in geslaagd je doelgroep te verleiden. Of erger: je hebt niet eens de aandacht kunnen trekken. Want daarmee begint het: de aandacht trekken. Is jouw jaarverslag één van de dertien in een dozijn? Of val je op en spring je eruit?

Drie – Begin er tijdig aan. In veel organisaties is het jaarverslag haastwerk. Dat weegt op de kwaliteit ervan. Begin daarom al vroeg met ideeën te verzamelen, verhalen te sprokkelen en een concept uit te werken. Een rode draad of een overkoepelend thema versterkt de samenhang van je jaarverslag.

Vier – Laat mensen aan het woord. Voor elk communicatiemedium geldt: laat mensen aan het woord. Werk met verhalen en getuigenissen van medewerkers, cliënten, familieleden, bewoners, vrijwilligers, collega’s enzovoort. Zij geven jouw jaarverslag vlees en bloed en een warm, kloppend hart.

Vijf – Laat evoluties zien. Als je met statistieken en overzichten werkt, toon dan vooral evoluties. Evoluties over enkele jaren heen vertellen een interessanter verhaal dan een momentopname. Geef ook duiding bij de cijfers. Met verhalen.