Waarom ambassadeurs meer dan ooit het verschil maken

Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Vandaag meer dan ooit. Geen mens die hieraan nog twijfelt. Maar waarom eigenlijk? Ambassadeurs zijn altijd belangrijk geweest voor een organisatie. Maar lange tijd speelden ze pas op het tweede of derde plan. [...]

Wat is het verschil tussen een anekdote en een verhaal?

Een anekdote is het relaas van enkele opeenvolgende gebeurtenissen. Er gebeurde dit, en toen gebeurde dat en uiteindelijk gebeurde dat. Een verhaal is veel méér dan een anekdote. Een verhaal geeft betekenis aan gebeurtenissen. Een verhaal houdt een verandering [...]

Hoe belangrijk is mondelinge communicatie nog?

De voorbije decennia maakten nieuwe communicatiemiddelen met een rotvaart hun intrede. Whatsapp, Facebookgroepen, Messenger, sms, een interactief intranet … Sociale media hebben niet alleen de externe communicatie grondig veranderd, ze hebben ook een impact op de interne communicatie. Veel [...]

Hoe laat ik de waarden in mijn organisatie leven?

Een heldere visie en sterke waarden geven richting aan een organisatie. Ze vormen een sterk fundament voor je interne communicatie en je externe profilering. Een waardegedreven organisatie: ✅ slaagt er beter in om medewerkers te vinden en te behouden; [...]

Je meest efficiënte communicatiekanaal?

Het kan snel gaan. Tot het jaar 2000 hadden medewerkers nauwelijks of geen stem in de externe communicatie van je organisatie. Ze waren niet of nauwelijks zichtbaar. Pers en media waren toen dé manier om het grote publiek te [...]

Wat is jouw meest gestelde vraag tijdens interviews?

Ik maak honderden interviews per jaar. Bijna elke dag heb ik een afspraak, soms meer dan één. Interviews met verpleegkundigen, kwaliteitsverantwoordelijken, directieleden van zorg- en welzijnsvoorzieningen, artsen, bestuursleden, bewoners van woonzorgcentra en hun familieleden, personen met een beperking, patiënten [...]

Hoe formuleer ik communicatiedoelstellingen?

Tijdens workshops zie ik geregeld deelnemers met die vraag worstelen. Het lijkt op het eerste gezicht ook erg verwarrend. Onze organisatie heeft strategische doelstellingen en operationele doelstellingen. Maar wat is het verschil dan met communicatiedoelstellingen?   Een voorbeeld maakt [...]

Alle neuzen in dezelfde richting?

Alle neuzen in dezelfde richting. Iedereen mee aan boord! Het klinkt goed, maar is het wel realistisch? Zoveel medewerkers, zoveel karakters, zoveel meningen. Is het dan wel verstandig om de lat zo hoog te leggen? Is het echt nodig [...]

Waarom zou ik bij jou solliciteren?

Vertel eens, beste werkgever, waarom zou ik bij jou solliciteren? Tientallen jaren stonden de potentiële medewerkers in rijen aan te schuiven voor een vacature. Een organisatie hoefde bij wijze van spreken maar met de vingers te knippen. Keuze te [...]

Communiceren we niet te veel?

De vraag duikt geregeld op tijdens workshops en opleidingen communicatie. Vooral als het over interne communicatie gaat. Het antwoord is niet eenduidig. De reden hiervoor is simpel: elk individu heeft andere noden en verwachtingen. De ene medewerker wil het [...]

Grijp je lezer bij de kraag

Elke schrijver weet: een goede openingszin is cruciaal. Makkelijk gezegd. Maar hoe krijg je dat voor mekaar? Met deze 3 tips: ✅ Je eerste zin moet er boenk op zijn. Grijp je lezer bij de kraag. En laat hem [...]

Pas jij al de 7 principes van Robert Cialdini toe?

Hoogleraar psychologie Robert Cialdini werd beroemd met zijn 7 principes om te overtuigen. Dit zijn ze: wederkerigheid commitment en consistentie sociale bewijskracht sympathie autoriteit eenheid schaarste. Pas jij deze principes al toe in je communicatie? Ze hebben hun nut [...]

Communicatie scoort slecht in de medewerkersenquête. Waaraan ligt het?

Scoort de communicatie in jouw organisatie ook maar matig in de tevredenheidsenquête bij medewerkers? Dat blijkt bij veel organisaties het geval te zijn. Hoe komt dat? Ligt het aan het personeelsblad? Moet je het intranet anders inrichten? Of lusten [...]

Heeft een jaarverslag nog zin?

Een nieuw jaar is voor veel organisaties het moment om even terug te blikken op de realisaties van het voorbije jaar. Het traditionele medium hiervoor is het jaarverslag. Maar steeds vaker wordt het jaarverslag in vraag gesteld. Wat is [...]

Worstel jij ook wel eens met je teksten?

Het goede nieuws is: schrijven kan je leren. Helder, wervend en doelgericht schrijven is een kwestie van techniek. Iedereen kan het. Alles begint met een goede voorbereiding. Wat wil je bereiken? Wie is je doelgroep? Vóór je begint te [...]

Wees weerstand bij veranderingen te snel af met SCARF

Elke verandering brengt weerstand met zich mee. Hoe je met die weerstand omgaat, bepaalt in hoge mate de kans op succes van het veranderingsproces. Het punt is: 90 % van de weerstand kan je perfect voorspellen. En als je vooraf [...]

Waar zet je storytelling in? 3 voorbeelden uit zorg en welzijn

Waar en wanneer zet je storytelling in? 3 voorbeelden uit zorg en welzijn Storytelling kan je in zowat alle contexten inzetten. Omdat storytelling met voorsprong de meest effectieve manier van communicatie is. Hoe dat komt? Het kernwoord is [...]

Waarom de kleine verhalen zoveel krachtiger zijn

Organisaties die verbinding willen met hun cliënten of potentiële medewerkers, maken terecht gebruik van storytelling. Verhalen hebben namelijk die unieke kracht om mensen emotioneel te raken en in beweging te krijgen. Een bijzondere vorm van storytelling is de corporate story. [...]

Houden HR-medewerkers niet van vacatures schrijven?

Zou het kunnen dat HR-medewerkers het schrijven van vacatureteksten helemaal niet leuk vinden? Die indruk krijg ik namelijk bij het lezen van het gros van de vacatures. Het is nochtans alle hens aan dek op de arbeidsmarkt. Je zou denken [...]

De magie van storytelling

Wist je dat storytelling in zowat elke situatie jouw communicatie ten goede komt? Neem bijvoorbeeld de arbeidsmarktcommunicatie of de ‘employer branding’. Dat is ongetwijfeld ook in jouw organisatie een prioriteit vandaag. Onzekerheid wegnemen, vragen beantwoorden Stel je eens voor dat [...]

Haal meer uit je bewonersblad

Zowat elk woonzorgcentrum heeft een bewonersblad. Het wordt doorgaans gretig gelezen. Door de bewoners, maar ook door familieleden, medewerkers en vrijwilligers. De meeste bewonersbladen worden met zeer beperkte middelen gemaakt. En – met alle respect – zo zien ze er [...]

Medewerkers als ambassadeurs: wat bereik je ermee?

Je medewerkers zijn je sterkste troef in je communicatie. Slaag je erin je medewerkers tot ambassadeurs te maken, dan pluk je daar op verschillende domeinen de vruchten van. Er zijn drie gebieden waarop ambassadeurschap kan bijdragen tot het succes van [...]

De beste schrijftips – #5

Tip #5 Vervang voorzetseluitdrukkingen door eenvoudige voorzetsels. Een voorzetseluitdrukking is een voorzetsel uit meerdere woorden. Je kent ze wel: met behulp van, met betrekking tot, aan de hand van, door middel van, in verband met… Voorzetseluitdrukkingen maken je tekst onnodig [...]

De beste schrijftips – #4

Tip #4 Schrijf alsof je een dialoog voert met je lezer. Schrijven lijkt een eenzame bezigheid, maar in werkelijkheid valt dat best mee. Zeker als je, zoals het hoort, altijd je lezer voor ogen houdt. Loop je vast in je [...]

Vacatures plaatsen op sociale media? Natuurlijk, maar…

Sociale media zijn een godsgeschenk voor je vacatures. Ga maar eens na: vacatures worden meer dan gemiddeld gedeeld en halen een vrij groot bereik. Blijf je vacatures dus gerust verspreiden op Facebook, LinkedIn, Instagram en andere sociale media. Maar is [...]

3 redenen waarom je medewerkers je nieuwsbrief niet lezen

Het is een wijdverspreid fenomeen: je doet je stinkende best om een digitale nieuwsbrief te maken voor de medewerkers, maar uit de praktijk blijkt dat velen hem niet lezen. Hoe komt dat eigenlijk? Beslis in elk geval niet te snel [...]

Waar komt toch al die weerstand vandaan?

Elke verandering lokt weerstand uit. Op zich is weerstand niet kwalijk. Integendeel, weerstand toont betrokkenheid. Stel je eens voor dat je een grote verandering aankondigt en dat iedereen gewoon de schouders ophaalt. Dan pas heb je een probleem. Toch is [...]

De beste schrijftips – #3

Tip #3 Schrijf spreektaal. Schrijf niets dat je niet over je lippen krijgt. Het klinkt contradictorisch, maar gebruik spreektaal in je teksten. Niet letterlijk natuurlijk. Als we praten, maken we immers voortdurend syntactische fouten. Het is niet de bedoeling dat [...]

Over de cruciale rol van leidinggevenden in de interne communicatie

Leidinggevenden bekleden een bijzondere positie. Zowel de directie als de medewerkers stellen hoge verwachtingen in hen. Ook op het vlak van interne communicatie. Volkomen terecht, trouwens. Want met haar unieke positie – als het ware met één been bij de [...]

Hoe win ik draagvlak?

Zonder draagvlak sta je nergens. Met draagvlak maak je je stoutste dromen waar. Draagvlak krijg je niet op een schoteltje. Je moet eraan werken, er de ruimte voor creëren én er de tijd voor nemen. In wezen is het eenvoudig. [...]

De beste schrijftips – #2

Tip #2 Schrijf voor één lezer. Leef je in. Schrijven gaat gemakkelijker als je naast je doelstelling ook je doelgroep helder hebt. Voor wie schrijf je? Neem bij voorkeur één persoon voor ogen. Iemand van je doelgroep die je kent. [...]

3 tips voor vacatures die het verschil maken

20/01/22 - Met je vacatures presenteer je je als aantrekkelijke werkgever. Je probeert de potentiële medewerker te overtuigen om bij jou te solliciteren. 3 tips: Tip 1. Geef antwoorden. Potentiële sollicitanten hebben veel vragen over je organisatie en het team [...]

4 quick wins voor je communicatie

Januari is traditioneel de maand van de goede voornemens. Neem jij je voor om de communicatie in je (kleine of middelgrote) organisatie te verbeteren? Hier alvast 4 tips voor quick wins. Tip 1. Stem alle communicatie goed af. In kleine [...]

De beste schrijftips – #1

Tip #1 Bepaal je doelstellingen. Wat wil je bereiken met je tekst? Of je nu een e-mail aan een collega schrijft, een artikel voor het bewonersblad of een tekst voor de website of de Facebookpagina, je schrijft altijd met een [...]

Communiceren we te veel of net te weinig?

06/01/22 - Communiceren we te veel of te weinig met de medewerkers? Het is een van de meest gestelde vragen tijdens workshops en opleidingen. Het antwoord is niet eenduidig. Wat de ene medewerker te weinig communicatie vindt, is voor de [...]

Gratis tips voor jouw communicatie. Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Ga naar de bovenkant