Contact Info

Blog over zorg, welzijn en communicatie

Home/Blog
­
406, 2015

Authentieke verhalen uit de geestelijke gezondheidszorg

By |juni 4th, 2015|Categories: beeldvorming, Communicatie, GGZ|Reacties uitgeschakeld voor Authentieke verhalen uit de geestelijke gezondheidszorg

Als de geestelijke gezondheidszorg in het nieuws komt, is dat (te) vaak in een kwaad daglicht. Dat incidenten gemakkelijker de media halen dan succesverhalen, is maar één deel van het verhaal. Een andere oorzaak is [...]

2205, 2015

Communicatie in zorg en welzijn: er met de pet naar gooien, hoort niet langer

By |mei 22nd, 2015|Categories: Communicatie, Welzijn, Zorg|Reacties uitgeschakeld voor Communicatie in zorg en welzijn: er met de pet naar gooien, hoort niet langer

Enkele dagen geleden raakte ik in gesprek met de algemeen directeur van een zorgvoorziening. Al gauw ging het onderwerp over communicatie. “Communicatie is heel belangrijk voor ons”, zei de directeur erg overtuigd.” Hij vertelde over [...]

2002, 2015

Steeds beter in zorg – Zorgmarketing in Vlaanderen (3)

By |februari 20th, 2015|Categories: Zorgmarketing|Reacties uitgeschakeld voor Steeds beter in zorg – Zorgmarketing in Vlaanderen (3)

Alle marketing begint met luisteren (‘marktonderzoek’). Luisteren naar wat de klant wil. Vertaald naar zorg en welzijn: luisteren naar wat de cliënt, bewoner, patiënt, zorgvrager wil. Te lang zijn zorgverleners ervan uitgegaan dat ze zelf [...]

1102, 2015

Zorg op maat – Zorgmarketing in Vlaanderen (2)

By |februari 11th, 2015|Categories: Welzijn, Zorg, Zorgmarketing|Reacties uitgeschakeld voor Zorg op maat – Zorgmarketing in Vlaanderen (2)

In een eerste bijdrage over zorgmarketing in Vlaanderen argumenteerden we dat argwaan tegenover zorgmarketing gezond en gegrond is. Het kind met het badwater weggooien is evenwel niet de beste oplossing. Integendeel, zorgmarketing kan helpen om [...]

902, 2015

Vloeken in de kerk – Zorgmarketing in Vlaanderen (1)

By |februari 9th, 2015|Categories: Zorgmarketing|Reacties uitgeschakeld voor Vloeken in de kerk – Zorgmarketing in Vlaanderen (1)

‘Zorgmarketing’ – veel zorgverleners in Vlaanderen steigeren bij het horen van het woord alleen al. Die weerzin valt ergens te begrijpen. Het begrip marketing is voor veel mensen besmet met tal van negatieve connotaties: bedrog, [...]

302, 2015

Hoe je met succes kunt lijden – over Marcel Proust en het inzetten van ervaringsdeskundigen in de zorg

By |februari 3rd, 2015|Categories: Zorg|Reacties uitgeschakeld voor Hoe je met succes kunt lijden – over Marcel Proust en het inzetten van ervaringsdeskundigen in de zorg

Een van mijn goede voornemens dit jaar is om mezelf nog eens te verliezen in ‘Op zoek naar de verloren tijd’ van Marcel Proust. Als opwarmertje bladerde ik afgelopen weekend door Alain De Bottons geestige [...]

3001, 2015

Efficiënte communicatie? Organiseer eens een receptie

By |januari 30th, 2015|Categories: Communicatie|Reacties uitgeschakeld voor Efficiënte communicatie? Organiseer eens een receptie

De mogelijkheden van internet en sociale media voor een open dialoog en interactieve communicatie zijn grenzeloos. We zijn met zijn allen voortdurend verbonden met elkaar. Zowel onze communicatie met de buitenwereld als de interne communicatie [...]

2701, 2015

Is een goede bedrijfscultuur een garantie tegen burn-out?

By |januari 27th, 2015|Categories: HRM|Reacties uitgeschakeld voor Is een goede bedrijfscultuur een garantie tegen burn-out?

“In ons bedrijf, nochtans vijf keer tot Beste Werkgever uitgeroepen, komt burn-out of overspanning geregeld voor. Het heersende taboe hierover wil ik graag doorbreken. En het zou goed zijn als ook andere bedrijfsleiders en hr-mensen [...]

2601, 2015

Geen empowerment zonder goede communicatie

By |januari 26th, 2015|Categories: Empowerment|Reacties uitgeschakeld voor Geen empowerment zonder goede communicatie

“Hoe vaak horen we patiënten achteraf niet zeggen: ‘Ik wou dat ik die ingreep niet gedaan had’ of ‘Had ik die medicatie maar niet genomen.’ Dat moeten we zoveel mogelijk vermijden. (...) Het is maar [...]

2301, 2015

De patiënt centraal – is dat wel de ideale plaats?

By |januari 23rd, 2015|Categories: Empowerment|Reacties uitgeschakeld voor De patiënt centraal – is dat wel de ideale plaats?

Vrijwel alle zorg- en welzijnsvoorzieningen hebben het in hun missie en/of hun visie op een of andere manier over ‘het centraal stellen van de patiënt’ (of de bewoner, de cliënt ...). Jammer genoeg blijkt dit [...]

2101, 2015

Hoe kunnen we communicatie in zorg en welzijn versterken?

By |januari 21st, 2015|Categories: GGZ|Reacties uitgeschakeld voor Hoe kunnen we communicatie in zorg en welzijn versterken?

Hoe kunnen we de communicatie van zorg- en welzijnsorganisaties versterken? Dat is de uitdaging van het project ‘innovatieve communicatiediensten voor de zorgsector’ van Zorgcommunicatie.be in samenwerking met Zorgnet Vlaanderen. De zorg- en welzijnssector staat voor [...]

1901, 2015

Een vierde Duvel?

By |januari 19th, 2015|Categories: Welzijn|Tags: , , , |1 Comment

Ik heb het ongelooflijke voorrecht om in mijn job erg veel boeiende mensen te mogen ontmoeten, vaak uit zorg en welzijn. Het zijn dikwijls mensen die meer dan gemiddeld het leven en al wat ‘des [...]

1501, 2015

Worstelen met sociale media en dr. Google

By |januari 15th, 2015|Categories: Sociale media|Tags: , , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Worstelen met sociale media en dr. Google

Dankzij internet en sociale media zijn er vandaag ongekende mogelijkheden voor interactieve communicatie en een open dialoog. Meer dan ooit zijn mensen met elkaar verbonden. De wereld is een dorp geworden. Toch kampen veel bedrijven [...]