Frank De Smet werkt al vele jaren in welzijnsorganisatie de Vleugels in Klerken, maar hij is pas enkele maanden communicatieverantwoordelijke.

“Ik had twaalf stielen en dertien ongelukken achter de rug toen ik via het tweedekansonderwijs opvoeder werd. Nog tijdens die studies startte ik als vrijwilliger in de Vleugels, toen nog Maria Ter Engelen. Dat is ondertussen 20 jaar geleden. De cultuur van de Vleugels sprak me meteen aan. Hier kan ik mijn creativiteit en mijn enthousiasme botvieren. De bewoners kansen geven vanuit hun talenten en mogelijkheden, zit in het DNA van onze organisatie.”

“Van opvoeder ben ik doorgegroeid tot afdelingscoördinator. Toen we kozen voor een nieuwe arbeidsorganisatie met ‘zelfverantwoordelijke teams’, werd de functie van afdelingscoördinator overbodig. Begin dit jaar kreeg ik de kans om de interne en externe communicatie op mij te nemen. Ik heb ik die kans met beide handen gegrepen. De nood aan goede communicatie neemt sterk toe. Door de persoonsvolgende financiering, maar ook door de krapte op de arbeidsmarkt. We moeten onze relaties goed verzorgen.”

Filmpjes de toekomst

“Naast communicatie ben ik ook verantwoordelijk voor het Alternatief, onze winkel met handgemaakte producten: geschenken, confituren en dies meer. Verder ben ik als jobcoach verantwoordelijk voor het begeleid werk in de Vleugels. Ik ga op zoek naar jobs op de reguliere arbeidsmarkt voor mensen met een beperking en zorg voor de ondersteuning van de begeleid werker en de werkpost. Ondertussen zijn al een dertigtal bewoners aan het werk in woonzorgcentra, scholen, landbouwbedrijven, een kapperszaak, de bibliotheek… Een hele boterham dus.”

“De eerste maanden als communicatieverantwoordelijke is het wat zoeken. Ik wil veel aanpakken, maar eerst wil ik een visie en een stappenplan voor de interne en externe communicatie. Ondertussen ben ik operationeel bezig: de Facebookpagina activeren, een nieuwsbrief starten, de website actualiseren, het adressenbestand stroomlijnen… Komend najaar starten we op onze studiedagen ‘Eigenwijs in zorg’ ook met Instagram. Filmpjes zijn de toekomst, zeker voor de jongere doelgroepen.”

Gezamenlijke krachten

“De Facebookpagina heb ik op korte tijd meer leven kunnen inblazen. We krijgen veel positieve reacties. Ik breng inhoudelijke berichten en speel in op de actualiteit. Ik wil graag meer collega’s bij de communicatie betrekken en ze hiervoor de nodige tools aanreiken met interne opleidingen. Alleen met gezamenlijke krachten kunnen we van communicatie een geoliede machine maken, die mensen snel wegwijs maakt en een antwoord biedt op alle vragen, zowel intern als extern.”

“Ik heb het voordeel dat ik de organisatie goed ken. Ik weet waarover ik spreek, ik ken de bekommernissen van de medewerkers en de cultuur van de organisatie. Verder geloof ik in sociaal ondernemerschap. de Vleugels is bij de pinken. We denken vooruit en ontwikkelen voortdurend nieuwe initiatieven, bijvoorbeeld op het gebied van wonen. Die drive past goed bij mijn karakter.”