Communicatie voor organisaties voor personen met een beperking

De sector van voorzieningen voor personen met een handicap is in volle evolutie. De persoonsvolgende financiering en de nieuwe organisatie van het aanbod in MFC, FAM en RTH zorgen voor meer marktwerking en een stijgende nood om zich te profileren. De vermaatschappelijking van de zorg plaatst de sector voor extra uitdagingen. Ook het wegvallen van de schotten tussen zorg en welzijn creëert nieuwe communicatienoden. Daarnaast winnen fondsenwerving, vrijwilligerswerk en samenwerking met bedrijven en andere organisaties aan belang, zowel vanuit financieel oogpunt als voor een sterkere inclusie.

Het zijn één voor één dwingende redenen om werk te maken van meer professionele interne en externe communicatie.

Deze opleiding geeft u concrete handvatten om met de beperkte middelen toch het maximum uit uw communicatie te halen.

Een greep uit de vele vragen die aan bod komen:

  • Hoe kan communicatie de missie en de doelstellingen van uw organisatie helpen realiseren?
  • Hoe draagt communicatie bij tot de kwaliteit van leven van uw cliënten en hun naasten?
  • Hoe profileert u uw organisatie in het nieuwe zorg- en welzijnslandschap?
  • Hoe draagt communicatie op organisatieniveau bij tot meer inclusie?
  • Wat kunnen sociale media voor uw organisatie betekenen en welke rol spelen verhalen?
  • Hoe bereidt u zich voor op crisiscommunicatie?
  • Hoe kunt u met een beperkt budget toch professioneel communiceren (en daar zelfs geld mee uitsparen en extra fondsen mee aanboren)?

4 extra voordelen

  1. U kunt ons vooraf uw concrete vragen bezorgen, die we tijdens de opleiding beantwoorden.
  2. Alle theorie wordt meteen vertaald naar de praktijk van uw sector.
  3. Tijdens de opleiding deelt u ervaringen en tips met collega’s uit de eigen sector.
  4. U krijgt tot één maand na de opleiding gratis feedback op uw communicatievragen (via e-mail of telefoon).

Doelgroep: bestuurders, directieleden, stafmedewerkers, kwaliteitsverantwoordelijken, HR-medewerkers, communicatieverantwoordelijken en andere medewerkers van ambulante, mobiele en residentiële organisaties met een verantwoordelijkheid op het gebied van interne en/of externe communicatie.

Docent

  • Filip Decruynaere werkt al 28 jaar als journalist, docent en communicatiedeskundige, waarvan meer dan 15 jaar voor diverse organisaties in de zorg- en welzijnssector. Hij is de drijvende kracht achter Zorgcommunicatie.be en auteur van het boek ‘Zorgcommunicatie in verandering’ (Acco, 2016).

Praktisch

Deze opleiding duurt 2 dagen, telkens van 9.30 uur tot 16.00 uur en vindt plaats in:

  • Berchem op dinsdag 13/12/2016 en dinsdag 20/12/2016

Deelnemen kost 350 euro (exclusief btw). Documentatie, koffiepauze en broodjeslunch zijn inbegrepen.

Leden van vzw Kortom en van het Vlaams Welzijnsverbond genieten 10% korting en betalen maar 315 euro (excl. btw).

Het aantal plaatsen is beperkt. Schrijf nu in met een e-mail aan caroline@zorgcommunicatie.be.

Voor inhoudelijke vragen: Filip Decruynaere (0477 67 35 69).

Na inschrijving ontvangt u een bevestigingsmail met alle praktische informatie.

Annulering kan kosteloos tot uiterlijk 2 weken voor de eerste opleidingsdag. Bij een annulering binnen de 2 weken voorafgaand aan de opleiding, wordt een administratiekost van 60 euro (excl. btw) aangerekend. Wie verhinderd of ziek is, kan zich uiteraard laten vervangen door een collega.

Zorgcommunicatie in verandering